Canada

Canada 2012

My epic trip.

Jeg tager til Canada fra 28 juni - 15 Juli. Min foerste tur ud af Europa, wuhu! :D
Jeg vil skrive om det paa den her side, og proeve at beskrive mine oplevelser saa godt som jeg kan.

_________________________________________________________________________

søndag den 17. juni 2012

Music to kill the waiting time

Siden jeg skal rejse i rimelig lang tid (ca. 9 timer til Stuttgart, og 9 timer i fly til Montreal) skal jeg have noget godt musik til at holde min koerende. Jeg er i gang med at lave en playliste med noget nyt musik til min iPod:
Hmmm... det vil tage tid at downloade det hele. Og jeg er ikke engang faerdig med playlisten. d:

onsdag den 20. juni 2012

Tour-map

Jeg skal til Canada om ikke så længe... en uge faktisk, nu hvor jeg tænker over det. Først tager jeg toget fra Flensborg til Stuttgart d. 28 juni, og derfra tager jeg flyet næste dag  sammen med min fætter til Montreal. Vi skal flyve i 7 timer. :s Det bliver slemt, og vi får nok en ordentlig omgang jet-lag når vi ankommer - der er -6 timers forskel mellem Canada og Danmark.

Nå, men vi skal bo hos min far som bor i nærheden af Montreal med sin familie. Han har taget en uge fri fra arbejde, for at tage os rundt i området. Han har endda udarbejdet en tour-map:

Så det bliver godt. <3 Og jeg glæder mig.

onsdag den 27. juni 2012

Pakke

Guuud, hvor jeg hader at pakke. .___. Og jeg siger det hver gang. Man burde opfinde sådan en taske de har i Harry Potter. Hokus pokus, og hele dit klædeskab ligger i en clutch. Nå, men en kvinde må gøre hvad hun skal gøre, og jeg er langt fra færdig, selvom der næsten ikke er mere plads i kufferten... (til mit forsvar skal der så lige sigen at gaverne fylder 1/3 af pladsen!)

Heldigvis har jeg jo Frodo til at hjælpe mig. ;)

tirsdag den 10. juli 2012

Okay, saa har jeg endelig faaet taget mig sammen til at skrive om min rejse. Det kommer til at tage lidt tid, og de fleste bileder kommer foerst senere naar min far bliver faerdig med at redigere dem, men jeg starter med at skrive tekst nu foer jeg begynder at glemme vigtige detaljer. ;)

28. juni 2012

Naa, men det startede med at jeg tog toget fra Flensborg (Tyskland) kl. 14 til Hamborg, hvor jeg saa skulle skifte tog, og koere 7 timer til Stuttgart. Toget var selvfoelgelig en halv time forsinket, og det var jeg ogsaa da jeg ankom i Stuttgart lidt i 12 om natten. Min tante Irina hentede mig ved togstationen, og vi kaempede os gennem den trafikkerede storby og de larmende italienere (de havde lige slaaet Tyskland i EM 2-0 - togchauffoeren meddelte det endda over hoejtaleren! Jeg kommer aldrig til at fatte hvorfor folk hidser sig saa meget op over et spil.)
Naa men vi kom hen til deres lejlighed og je3g fik hilst paa min faetter Denis som jeg ikke havde set i 2-3 aar, ogsaa gik jeg ellers paa hovedet i seng, udmattet efter den lange rejse.

29. juni 2012

Vi tog flyet fra Stuttgart til Amsterdam kl. 12. Jeg tror kun det tog os 1 1/2 - 2 timer at flyve hen. Med flyet var ogsaa en gruppe maend der skulle holde polterabend i Amsterdam for deres ven der skulle giftes. Man kunne lugte alkohollet fra deres aande paa lang afstand.
Vi havde halvanden time til at skifte fly i Amsterdam, og vi naede lige at koebe os noget at spise inden: Denis smaa stilketynde salamier, og jeg en meget mystisk udseende aeggesandwich. Saa skulle vi for anden gang gennem kontrollen og ryste alle vores ting ud af taskerne. Hende der undersoegte mig pillede endda ved mine haarnaale. Det undrer mig at de ikke konfiskerede min neglesak og neglelak.
Flyet var dog meget bedre og mere komfortabelt end det vi floej med til Amterdam. Det havde tre raekker saedder. og dyner og puder. Ogsaa fik vi mad og forfriskninger rigtig ofter undervejs - vi floej saa til gengaeld ogsaa i 7 timer. Paa hvert saede var der en lille skaerm hvor der overraskende nok var et utroligt stort udvalg af film, musik og andet underholdning. Jeg valgte at se 'John Carter' for anden gang, og et afsnit af The Simpsons.
Der er -6 timers forskel mellem Danmark og Canada, saa da vi landede var klokken 16:30. Udkoerte af den lange rejse, saa vi meget frem til at blive hentet ad\f min far og komme hjem og sove.

Men selvfoelgelig skulle vi ikke slippe saa let.

Ved udgangskontrollen blev jeg udspurgt om 'et brev fra min mor' der skulle give mig tilladelse til at rejse ind i landet fordi jeg kun er 17. Jeg spurgte hvorfor, siden jeg rejser med en der er 18 aar gammel. Saa begyndte de at udsporge mig om om jeg overhovedet kendte ham jeg skulle hen til, og hvilket forhold jeg havde til ham. Ogsaa blegv min faetter og jeg sendt videre til afdelingen 'Immigration'  hvor vi skulle traekke et nr. og saetter os ned for at vente paa at det blev vores tur.
Traekke et nummer som paa et fucking apotek eller i en bank.
Dette er det epic offer-billede min fætter tog af mig da vi sad i kø. - "Hvorfor kan vi ikke bare gå hjeeeeem?!"

Vi havde nr. 157 og paa tavlen var nr. 120 eller noget. Saa vi sad og ventede i snart to timer sammen med en masse andre uskyldige civile der bare ville hjem og sove. Da vi saa endelig kom op til skranken, blev jeg udspurgt om min fars navn og foedselsdag - som jeg selvfoegelig ikke kunne huske da jeg ikke har set ham enormt laenge - ogsaa til sidst om jeg havde en returbillet. Da de havde set den, sendte de mig videre.
Ogsaa taenker man bare, hvorfor?
Den foerste fyr ved skranken der sendte os til 'Immigration' havde jeg ogsaa vidst den til, og han fik os alligevel til at vente 2 fucking timer. Ikke nok med det, fik vi ogsaa skabt panik mellem min far, mor og min tante der begyndte at ringe rundt og proeve at finde ud af hvad de skulle. Vi var vidst alle lidt bange for at min faetter og jeg blev sendt retur med det samme.
Naa, men vi fik hentet vores kuffert, og kunne endelig koere hjem.

30. juni 2012

Inden jeg rejste til Canada havde min far fortalt mig, at folk her snakker engelsk og fransk, specielt i Quebeck, fordi omraadet her har vaeret beboet af franskmaend foer englaenderne overhovedet kom. Da jeg saa kom til Montreal, fandt jeg ud af at de kun snakker fransk her! Ogsaa var jeg komplet paa roeven - og min faetter med. Jeg forstaar ikke en stavelse fransk. Det eneste jeg kan sige er : 'Voile vuco che avec moi' (sikkert stavet forkert), og som man nok ikke skal sige til tilfaeldige folk paa gaden. Ikke nok med at alle skilte og varer i butikkerne er paa fransk, saa kan de fleste mennesker kun meget lidt fransk. Det er helt forfardeligt. Vi er jo trods alt i Amerika, saa hvorfor kan de for Guds skyld ikke laere amerikansk? Min far taler selvfoegelig flydende fransk, saa han har inden problemer med at forstaa befolkningen.

Ogsaa som noget af det foerste da vi kom, havde han advaret os om noget giftigt graes der vokser her i landet. Det ser helt uskyldigt lysegroent ud, og har runde takkede blade, men det er 10 gange vaerre end braendenaelder. Naar du kommer i beroering med graesset, maerker du foerst intet. Senere begynder det at kloe, ogsaa braender det som om du har haeldt kogende vandt over saeret. Saa danner der sig blaerer som til sidst spraenger og der kommer vaeske ud. Ogsaa har du et ar resten af livet.
Jeg savner vores gode gamle danske braendenaelder.
Og nu kigger jeg mistrotisk paa hvert eneste graesstraa som jeg traeder paa.
(jeg skal nok laegge et billede ind naar jeg finder ud af hvad graesset hedder)

Samme dag tog vi ud at bade ved nogle vandfald i byen Rowan. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det... 'Stranden' bestod af en flod der mundede ud i en (soe?). i floden laa der nogle klipper, og ned ad det ene klippestykke stroemmede der et vandfald man kunne stille sig under. Folk laa og solede sig paa klipperne, og hvis man kravlede ud til der hvor der ikke var flere klipper, laa der ogsaa en soe man kunne svoemme i. Det var lidt fedt at bade i - specielt naar man kun er vant til kunstige vandfald i svoemmehaller, og naar man har fobi for vandmaend og derfor ikke saa gerne svoemmer i havet. Ulempen var, at det var sindsygt svaert at komme rundt paa klipperne (for mig i hvert fald - min faetter hoppede rundt som en bjergged). Jeg klarede selvfoelgelig ogsaa at falde i vandet med taske og det hele, saa mit haandklaede og biblioteksbog blev drivvaade. Jeg haaber ikke at jeg skal koebe en ny bog til dem. Men det var lidt fedt alligevel.

Bagefter koerte vi hen til Tim Hortons (Canada's fastfood-kaede//kagebutik)  og koebte nogle fraaderen doughnuts. Og tog saa hen for at kigge paa et andet vandfald lige i naerhed.

1. juli 2012

Tidligt om morgenen tog vi afsted med telt og tasker paa vores roadtrip.

__________________________________________________________________________________

Ok, jeg må indrømme at jeg har opgivet lidt at skrive om alle mine oplevelser herinde. :D Jeg tager mig nok engang sammen, eller måske ikke, og måske sætter jeg bare billeder ind. Vi får at se. :)

Men jeg kan i hvert fald fortælle, at det var en enestående oplevelse, og jeg har nydt hver eneste øjeblik af den (ok, måske ikke de gange jeg skulle gå på wc i busken, eller blev stukket af myg. Men alt kan jo ikke være rosenrødt.)

Indlæg fra 29.12.12

Så har jeg besluttet mig, at i stedet for at skrive en masse tekst, som jeg hverken selv gider at skrive, eller andre gider at læse, vil jeg sætte nogle billeder ind fra roadtrippet, som minde om mit lille (store) sommer paradis. De vil være i kronisk rækkefølge.

Vandfaldet i nærheden af Quebeck:

Vi blev våde helt ind til skindet på den platform. Godt det var 30 grader. ;)

Ukendt by, ikke langt derfra:

Vi nærmer os Moncton i New Brunswick

Moncton, New Brunswick

New Brunswick og Nova Scotia gør meget ud af hummerestauranter.

Vi kører længere østpå, og oplever dette forunderlige naturfænomen

Vi ser også nogle hvaler, som ikke er med på billedet. Jeg har aldrig før set noget lignende, kun på BBC.
 Overnatning på klippe med hvaler

Tilføj billedtekst
Selvom jeg var meget imod at overnatte andre steder end på campingplads, gik jeg med til at sove i naturen. Vi faldt i søvn til hvalernes prusten ude i havet ved klippen.
Typisk fotograf, står min far op kl. lort for at tage billeder af morgengryet. Helt klart ikke forgæves.

Ok, efter det her kan BBC kan ikke overraske mig mere.
Vi sov vidst ved en kirkegård...
Morgenmad på klippen.

Hval sightseeing: Pleasant Bay, Nova Scotia

Humpback whale.

Pilot whales
Cape Breton, Nova Scotia

Så fik vi lov til at smage den legendære canadiske hummer - lobster, som de kalder dem.

Cape Breton, Nova Scotia - Sommerparadis på jord

Sølvstøv i vandet.

Hval 'tænder'

Min fætter forenet med Rachmaninov.

På færge til Prince Edward Island

Den eneste dag (aften) på turen hvor det regnede...

Prince Edward Island - Sommerparadis vol. 2

Noget andet end at sove i telt (Rodd's River Resort)

Vandet var afsindig koldt, selvom luftens temperatur var 30 grader.

Lobster cages.

Den sygt klammeste vandmand ever. Kan findes på P.E.I.
Sandloppe

Charlottetown, P.E.I.

I P.E.I.'s hovedstad.
 Vores sidste campingplads, New Brunswick

Sidste forunderlige sammenstød med naturen: en ræv.
Tidsfordriv på de lange køreture

Lille pus da...
Tim Horton's er vor ven.
Vi lever sundt...
...og holder orden i sagerne.

Det kan godt være at vi skændes en del (min far og jeg), men bortset fra det havde jeg en fantastisk enestående oplevelse. Jeg har aldrig oplevet lignende sommerskønhed.

Også lige et par billeder fra Canada generelt

Quebeck biltræf. ;)
Egern! Det vrimler med dem som rotter derovre.
Cascades de Rowdan - søen.

Montreal. <3

Poolen ved min fars lejlighed. Bogen er btw 'To Kill A Mockingbird'. ;)