fredag den 21. september 2012

Top 10 pigefilm!

Jeg har et stykke tid overvejet at lave sådan en liste over mine yndling pigefilm - som jeg så kan anbefale til andre, så here it is:

Marias top 10:

1. Pride and Prejudice
- Hver gang jeg ser den film, HVER eneste gang bliver jeg helt varm og flydende fra tå- til hårspidserne. Jeg har virkeligt et blødt punkt hvad angår gentlemen der taler poesi med britisk accent... hrrr. Det er bare sådan en god historie, så dyb og romantisk og hjerteskærende. Og det bedste er: de behøver ikke engang at have sex i filmen - ja, de kysser ikke engang - for at den skal være god! Det er bare ord, følelser og kyske berøringer, og alligevel sidder man på sofaen og krummer tæer. Skøn, skøn film!
Man skal se den med Keira Knightley - hun er også bare mums.

2. Dirty Dancing
Når man ser den film tænker man bare: hvorfor lærer de os ikke at danse sådan i skolen, i stedet for at lære os liberalisternes holdning til rygestop eller hvor mange gange Christian VIII har været sin kone utro. Sexet, fortryllende og supergod film der giver dig lyst til at hoppe, danse og forelske sig."Nobody puts Baby in the corner." Indeed.


3. 10 things I hate about you

Jeg synes at de bedste pigefilm blev lavet i 90'erne op til omkring 2000. Og den her er ingen undtagelse. Jeg har dog svært ved at sætte finger på hvad der ligepræcis gør den så god. Den er sprængfyldt med fede scener, som den hvor Heath Ledger synger 'Can't Take My Eyes Of You' på stadionen, eller hendes oplæsning af digtet. Også er der selvfølgelig tilpas nok pigefnidder, uden at den bliver for  plat.


4. A walk to remember
Den her er skøn. Jeg var faktisk ved at sætte den på 3. pladsen, men grunden til at jeg ikke gjorde det, var at den slutter sørgeligt, og jeg HADER sørgelige slutninger!
Men den her er så smuk og livsbekræftende. Fyren udvikler sig og forandrer sig gennem sin kærlighed til pigen, og der er intet han ikke vil gøre for hende. Og så sidder man med tanken igen: Er jeg født i det forkerte årti? Eller er det bare fordi livet ikke er en film?


5. Love actually
Den film er bare den sødeste! Hver eneste kærelighedshistorie er unik, min yndlings er dog den med præsidenten og sekretæren, og deres kys i teateret. *.* Eller den hvor Keira Knightleys mands ven stiller sig foran deres dør med plakater hvorpå der står en hel kærlighedserklæring.
Hjertevarmer gange 100.


6. Twilight
Den må vi da ikke glemme! Menneskepige og vampyr. Så inteeeeens! Specielt deres første-kys scene. Dejlig film. Stephenie Meyer gør det godt.

7. It's a boy-girl thing
Har man ikke altid ønsket at se verden fra det andet køns øjne? Drømmen (eller mareridtet) bliver realiseret i filmen, da en dreng og en pige fra to forskellige sociale lag og omgangskredse bytter krop. Det hjælper vidst heller ikke at de hader hinanden.
Utrolig underholdende.



8. She's the man & Bend It Like Beckham.
She's the man er en super grineren film, hvor Amanda Byrnes klæder sig ud som dreng for at kunne spille fodbold på hendes college. Hvad hun ikke forudser er, at hun skal sove på værelse og gå i bad med drenge, og en af hendes værelseskammerater er tilfældigvis... *suk*... Channing Tatum. Hvor heldig har man lov til at være?

Bend It Like Beckham er en anden fodboldfilm om en pige der trodser sine forældre og sin tro for at opnå sin drøm om at blive god til fodbold. Hun forelsker sig i sin træner, som bliver spillet af Jonathan Rhys Meyers. Mmmhm. <3


9. Hitch
Ret blærer hvis man rent faktisk kunne ansætte en til at hjælpe dig med at score damen? Også selvom du er håbløst uheldig, tyk og klodset. Will Smith er bare for nice, lige meget hvilken rolle han spiller. Alene derfor burde man se filmen. 

10. Prinsesse eller ej 2.
To ord: Chris Pine. That's all you need.
Bortset fra det er filmen super sød og hyggelig, og man bliver aldrig for gammel til prinsesser og dronninger. Og jeg kan rigtig godt lide Anne Hathaway.

Også er der en del andre film som ikke lige kom på listen, men som bestemt ikke skal føle sig forsømte:

Mean Girls (forever great!)
27 bryllupper
He's just not that into you
Thor (ja... action-film, I know, men han er bare så lækker!)
Just my luck (Chris Piiiiine!)
Titanic (selvfølgelig...)


Og jeg mangler stadigvæk at se Casablanca og The Notebook. Så, no offence hvis de ikke er med på listen. ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar