lørdag den 29. december 2012

The Hobbit

Jeg var som sagt i biografen i onsdags for at se den anmelder roste forhistorie til Ringenes Herre. Det er længe siden jeg havde set filmene, men jeg tænkte at det nok ikke ville betyde så meget, for jeg kunne huske dem i grove træk. Hvad jeg bedst kunne huske, eller rettere sagt hvem, er Gollum. Han er vidst min absolut yndlingsperson i filmene.


Hver gang han kommer frem på skærmen, ændres hele atmosfæren i filmen. Filmen er på ingen måde uhyggelig under de blodige slag, i de mørke skove eller bag Mordors mure. Men Gollum, derimod, er virkelig en karakter der kan skabe den klammeste, uhyggeligste atmosfære. Prøv bare at se på ham, bvadr! Ham vil jeg ikke møde, ikke engang på en højlys dag på åben gade. Også er jeg fascineret af hans spaltede personlighed, og hvordan en helt almindelig hobbit nedbrydes af begær efter Ringen. Har lige været en tur på google, og fundet ud af hvem der spiller ham. Andy Serkis har for ever min respekt, for det er noget af en rolle at skulle formidle til publikum!

Ellers synes jeg at The Hobbit var en fremdragende film. Jeg så den i 3D, og det var bestemt ikke spild af penge. Smuk scenografi, fantastiske farver og meget virkelighedstro effekter. Jeg var vild med dværgene, og gode gamle Gandalf, som filmene ville have været intet uden. En detalje jeg var specielt vild med, var den tykke, rødhårende dværgs skæg. Det var så genialt!

Der er dværg nr. 4, hvis man kigger fra højre mod midten. Adorable!

Hvad der nok ødelagde stemningen for min i biografen var først og fremmest min hoste, som jeg skulle gemme til de mest larmende scener for ikke at få en over nakken med popcornbøtten af de andre tilskuere. Og jeg skulle hoste ofte. Jeg fandt so ud af, at vi heldigvis (eller uheldigvis) var mange i samme båd. En anden ting der var virkelig ringe, var at vi skulle pines med en halv times reklamer og filmtrailere inden filmen. Da det var ovre, havde jeg helt mistet lysten til at se filmen. Hvorfor kan man ikke blive fri for det lort, nu hvor man har betalt så meget? Lorte provinsbiograf.

Og jeg må indrømme at jeg blev lidt skuffet over en brat slutning. Jeg vidst ikke at de ville lave 3 dele, så jeg regnede med at hele bogen blev filmatiseret på en gang. Men årh, jeg var lidt vildt med den der drage, Smaug, der lå og lurede under bjerge af guld. Der er noget med de drager.



Jeg giver filmen didn't like it it was ok liked it really liked it (my current rating) it was amazing (4-4,5 stjerner), fordi den nok blev lidt for langtrukken - specielt eftersom der kommer 2 fortsættelser!

Her er en trailer, btw for interesserede:
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar